2019. sze 13.

Curtiz - A magyar, aki felforgatta Hollywoodot (kritika)

írta: Benny Bug
Curtiz - A magyar, aki felforgatta Hollywoodot (kritika)

Volt egyszer egy Casablanca.


A ’40-es évek elején kezdődik a cselekmény. Kertész Mihály (Lengyel Ferenc) rendező Casablanca című filmjét forgatja. Azonban nem mennek zökkenőmentesen a dolgok, mert egyre jobban bele akarnak szólni a direktor munkájába, hogy változtasson rajta. Talán akkor még maga sem hitte, hogy a sok bonyodalom ellenére karrierjének csúcspontját, főművét készíti el éppen. Mindeközben Kertész lánya, Kitty (Dobos Evelin) felveszi apjával a kapcsolatot, s nem éppen jó híreket hoz…

Michael Curtiz – de nekünk magyaroknak inkább Kertész Mihály – joggal került be minden idők legjobb rendezőinek táborába. A Casablanca, legjobb alkotása a filmtörténelem egyik megkerülhetetlen szereplője, amit mindenkinek látnia kell(ene) legalább egyszer az életben. Csodálkozom azon, hogy Hollywood még nem csapott le erre a projektre, így végül mi, magyarok készíthettük el a Curtiz című életrajzi mozit.

Mily érdekes előállni napjainkban ezzel a filmmel. Ha a hazai nézők igényét vesszük, általában a trágár és nem éppen sokat érő komédiákat kedvelik a magyar filmtermésből (néha azért nem csak azokat szerencsére, lásd: Kincsem, Budapest Noir vagy A viszkis), így csoda, hogy eme mozi egyáltalán elkészülhetett. Ugyanis egy fekete-fehér alkotásról van szó, ami ráadásul még feliratos is! De várjunk, hogy lehet egy magyar film esetében ez? Joggal tehetitek fel ezt a kérdést, mondom is a választ.

Ha például Kertész a cselekmény során amerikai emberekkel beszél, akkor ott tényleg angolul beszélnek. Csak akkor szólalnak meg nyelvünkön, amikor a főszereplő magyarokkal beszél – ez érdekes lépés, de nem rossz. Gondoljunk bele, a valóságban sem beszélhetett hazánk díszes nyelvén Bogarttal vagy Bergmannal. Tehát a Curtiz ilyen szempontból is törekszik a hitelességre, nekem tetszett ez a lépés. Persze rétegfilmről van szó erősen, hozzá kell tenni.

Hogy ez baj-e? Ugyan már, a legkisebb mértékben sem! Biztos vagyok benne, hogy lesznek, akik értékelnek majd egy ilyesfajta különlegességet. A mozi stílusa nagyon erősen és tisztelettudóan, de mégis végig stílusosan idézi meg a ’40-es évek világát. Erősen film noir hangulata van neki, aminek én nagyon tudtam örülni, lévén az egyik kedvenc műfajomról van szó.

Ha így nézzük, a Curtizben tényleg helyén van minden. A hangulat, a zenék is kiválóak, nem is beszélve a képi világról, ami természetesen csodálatos lett. Úgy idézik meg a régmúlt álomgyárát, hogy az egy példás dolog. Ahogy Tarantino a ’60-as évekhez írt egy gyönyörű szerelmeslevelet a Volt egyszer egy Hollywood képében, úgy most a filmipar egy korábbi idejében barangolhatunk. De nem is akárhogyan! Mindezt egy elsőfilmes direktortól: jár az elismerésem Topolánszky Tamásnak!

A film nagy erénye, hogy nem ábrázolja szentnek a főszereplőjét. Egy kiváló rendező, de az emberi oldalát is feltárják nekünk, természetesen ő sem volt hibátlan. Kertész gyakran lett ideges, nem mindig bánt jól a színészeivel, ha meg rossz napja volt, akkor az egész stábnak is. Őszinte élmény tehát a Curtiz, nem akarnak szentet csinálni rendezőnkből. Ami viszont furcsa volt, az a rövid játékidő. Nagyjából 100 perc nem kevés ugyan, de néztem volna még tovább bőven, legalább még egy fél óráig, lett még volna mit beletenni azért.

A színészek nagyon kitettek magukért. Kertészt nem más játssza, mint Lengyel Ferenc. Nagyon jó alakítást tett le az asztalra, igazán különleges módon kelti életre a rendezőt. A lányát alakító Dobos Evelin (Napszállta) is elég jó volt, ahogy a többi színészre sincs panaszom, sőt. Nagyon komolyan játszanak, nem vették félvállról feladatukat.

Összegezve, a Curtiz egy remek kis életrajzi mozi. Egy nagyon kicsit eszembe jutott a megtekintése közben az Anthony Hopkins-féle Hitchcock, de ha belegondolok, ez a film bőven eléri annak színvonalát, ami azért már valami, lássuk be. A hangulat, a képi világ, a zenék és az egésznek a stílusa kiváló, de úgy ahogy van. Lehet, hogy néhol vannak a műfajra jellemző sablonok, meg (nekem) egy kicsit rövid volt, de ezekért kárpótol minket Lengyel Ferenc remek alakítása, valamint a filmben feltűnő apró, de annál gúnyosabb humormorzsák. Casablanca és a film noir-stílus kedvelőinek erősen ajánlott alkotásról van szó. Ha unod a tucatkategóriás magyar filmeket, akkor adj neki egy esélyt. A Curtiz ugyanis garantáltan nem az!

 

 

 

Értékelés:80%

 

Kedveld az oldalt a Facebookon is!

 

 

Szólj hozzá

premier fekete-fehér életrajzi dráma noir történelmi 80% Lengyel Ferenc Topolánszky Tamás Dobos Evelin Caroline Boulton