2019. sze 02.

Bilincsben / Gerald's Game (kritika)

írta: Benny Bug
Bilincsben / Gerald's Game (kritika)

Feszült és nyugtalanító kamaradráma.

 

Stephen King-napok során 11 cikk, szavazás és egy premier AZ 2 kritika várja a rettegés és a legendás író stílusának kedvelőit! A hatodik téma nem más, mint egy 2017-es Netflix-film, a Gerald's Game!

 

A történet szerint adott egy házaspár (Carla Gugino és Bruce Greenwood) akik elutaznak nyaralójukba, hogy a világtól egy kicsit elzárva éldegéljenek. Igen ám, de egyáltalán nem úgy alakulnak a dolgok, ahogy azt elképzelték. A feleség, Jessie legnagyobb szerencsétlenségére férje épp akkor kap egy kiadós szívrohamot, miután őt már az ágyhoz kötözte. Több kilóméteres körzetben nincs senki egy kutyán kívül, az asszonynak azonban ki kell tartania, ha élve akar ebből kikerülni…

Úgy látszik, hogy 2017 Stephen King éve volt a mozgóképek világában. Nem elég, hogy kiadták újra az író egyik legnagyszabásúbb munkáját, de annak feldolgozása is zseniális lett (AZ), előtte pedig A setét torony is megütött egy korrekt szintet, nem is beszélve az 1922-ről még.

Ezek azonban a legutolsót kivéve mozifilmek voltak, ellenben a Bilincsben a Netflix terméke, de persze ez nem jelenti azt, hogy minőségben elmaradna a többiektől. Sőt, szerintem kifejezetten remek kis darab kerekedett ki belőle végül, még úgy is, hogy ez az író egyik legnehezebben képernyőre álmodható írása. 

Ugye mindenki ismeri azt a horrorfilmet, ahol többnyire egy helyszínen játszódik a cselekmény, alig pár karakterrel? Nos, a Bilincsben éppen egy ilyen, sőt abból is az egyik legjobbPersze azért nem makulátlan a mérleg (pl. túl lassan kezdődik), de mégis azt tudom mondani, hogy adaptációnak tekinthető, ami még kamaradrámának is remek.

A játékidő háromnegyede alatt egy szobában zajlik a cselekmény, ami egy nagyon feszült atmoszférát kölcsönöz az egésznek. Tulajdonképpen, az a szerencse, hogy a főhősnő lelki vívódására is nagy jelenetőséget fordítottak. Kapunk egy kevés flashback jelenetet is, azonban ezek nem tekinthetőek tölteléknek, mivel viszik előre a cselekményt rendesen.

Egy King-regényben (és annak adaptációiban, ugye) már megszokhattuk, hogy a főbb karakterek rendre megküzdenek önmaguk démonjaival, s ez természetesen most sem lesz majd másképp. A karakterábrázolás tekintetében tehát a film nálam jelesre vizsgázik. Sőt, a rendező, Mike Flanagan sem vette éppen félvállról a feladatát, ami azt illeti.

Persze A Bilincsben inkább egy okos horror, s nem olyan, ahol tonna számra hullanak az emberek, itt sokkal inkább a dolgok pszichológiai oldaláról közelítették meg az egészet, ez pedig egy nagyon feszült bő másfél órát jelent. Gyengébb idegzetűek inkább kerüljék el, van benne egy jelenet, ami kis túlzással akár egy Fűrész-filmbe is belefért volna. De egyébként, azt az egyet leszámítva, abszolút nem a brutalitás áll a középpontban.

Carla Gugino (Sin City, Watchmen) jól játszott szerintem. Egy ilyen film esetében pedig minden azon áll vagy bukik, hogy a főszereplő mennyire ügyes, s itt ezzel semmi gond nem is volt. Persze a többiek, mint Bruce Greenwood (Star Trek) és Henry Thomas (ET, New York bandái) is tisztességgel teszik a dolgukat, még ha a középpontban most egyértelműen nem is ők voltak.

Összegezve, szerintem a Bilincsben ugyan nem hibátlan, néha láthatunk sablonokat is, de azért még az átlagból így is kifejezetten kitűnik. Nem csak hogy pontos a jellemrajza, de a feszültség érzete is nagyon ott van, szóval mondhatni, hogy a kisebb képernyőn is a remek King-minőséget kapjuk. Az író rajongóinak csak ajánlani tudom a filmet, mert ugyan nem makulátlan, de tisztességes és igazán érdekfeszítő munka lett a végeredmény. Tehát már ennyiből is látszik, hogy King-mester rajongóinak jó évük volt 2017-ben. Nagyon is jó évük!

 

 

Értékelés:75%

 

Kedveld az oldalt a Facebookon is!

 

 

Szólj hozzá

horror thriller dráma 75% házimozi netflix pszichológiai lélektani Carla Gugino Stephen King Bruce Greenwood Henry Thomas Mike Flanagan Stephen King-napok