2019. jan 11.

Mindenki tudja (kritika)

írta: Benny Bug
Mindenki tudja (kritika)

Múlt és jelen kapcsolata.

 

Laura (Penélope Cruz) a testvére esküvőjére hazautazik kis spanyolországi szülőfalvába gyermekeivel, azonban a férje (Ricardo Darín) nélkül. Itt újra találkozik egykori szerelmével (Javier Bardem) is, aki már látszólag túltette magát a történteken. A kis faluban aztán az esküvő után olyan események történnek, amelyekre senki nem számíthatott. Egy tragédia van kialakulóban, amit csak akkor fékezhet meg a család, ha összefognak. De lehet, hogy az esemény igazi okozója is köztük van, csak senki nem sejti?

Bocsánat, hogy a történet ismertetésekor ilyen ködösen fogalmaztam, azonban erre megvan az okom. A Mindenki tudja ugyanis úgy adja a legnagyobb élményt, ha a néző úgy ül be a moziba, hogy tényleg csak minimálisan tud az alapcselekményről. Hisz azt garantálhatom, hogy lesz itt még pár meglepetés a kicsivel több mint 2 órás játékidő alatt. Annyit azonban nyugodtan mondhatok, hogy egy profin megírt dráma pereg majd le a szemünk előtt.

A direktor, a kétszeres Oscar-díjas Asghar Farhadi most először dolgozik együtt igazán ismert nevekkel, s ha már ezt megtehette, hát egyből három igazán tehetséges színészt választott a főszerepekre. Ami pedig még ennél is jobb dolog, hogy ez a film tényleg működik. Való igaz, hogy nagyon lassú és tényleg nem az akció áll a középpontban, én azonban ezt nem bántam. A játékidő során fokozatosan lesz egyébként az alkotás egyre inkább sötét hangulatú.

Míg az elején egészen könnyednek tűnt, aztán hamar kiderült, hogy ez nem több mint álca. Hisz az események mögött ott ólálkodik az igazi dráma, valódi emberi sorsokkal, illetve döntésekkel egyaránt. Karakterközpontú moziról van szó, ami nem látvánnyal, hanem egy profin megírt forgatókönnyvel akarja behúzni a nézőt. Ez sikerült is nekik, legalábbis én szívesen néztem a filmet, főleg azért is, mert nem volt egy könnyű falat. Én viszont szeretem a lassabb szerzői filmeket.

Azért az egy fantasztikus dolog, hogy mindezen dolgok ellenére is, az operatőri munka kiváló lett. Tényleg átadták annak az érzetét, hogy a cselekmény egy kis spanyol faluban játszódik az elejétől a végéig, ahol mondhatni egy zárt közösség lakik, ahol szinte mindenki ismeri a másikat. Ahol mindenki tud mindent, látszólag. A cselekmény pedig ezt profi módon ki is használja, hiszen általa képet kaphatunk arról, hogy az apróbb múltbéli hibák mind megmaradnak a többiek emlékezetében- van, hogy ennek előhozásához kell egy szörnyű esemény, de ettől függetlenül ott vannak velünk, hisz akármennyire is szeretnénk, a múltat, a tetteinket akkor sem tudjuk kitörölni az emberek fejéből.

Tulajdonképpen azért is működött még, mert a karakterek tényleg profi módon vannak megalkotva. Nem papírmasék, hanem sokkal inkább többdimenziósak, életszerűek. Látszik tisztán, hogy a forgatókönyv megírásába sok időt fektettek, hisz kiválóan megírt dialógusokat hallhatunk majd.

Végső soron a cselekmény ennek ellenére is egyszerű. A történetmesélésben nem kap a néző forradalmat a Mindenki tudja által. Viszont olyan szépen, pontosan, de érdekfeszítően épülnek egymásra a főbb elemei, hogy emiatt egy nagyon jó moziélményről van szó, amit tényleg a nagyvásznon legjobb átélni. Sőt, olyan remek alkotásokat idézett, mint Az egy szent szarvas meggyilkolása, vagy minden idők tán legjobb dán filmje, A vadászat.

Mindennek pedig megkoronázása az elképesztően igényes színészi játék. Tudtam eddig is, hogy ők mindhárman profik, s lám, most ezt újfent bebizonyították. Javier Bardem sokoldalú színészi eszköztára széles skáláját veti be, hogy elképesztő alakítást nyújtson. Penélope Cruz szerencsére ismét nagy formában van most, s ritka emberi és azonosulható arcát mutatja. Ricardo Darín, aki szintén kiváló színész, most is elképesztő igényességgel hozza a karakterét, a rá jellemző zsenialitással együtt.

Összegezve, személy szerint fontos, okos és kiválóan megírt filmnek tartom Farhadi új rendezését. A Mindenki tudja működik thrillerént is, de valójában kőkemény drámaként a legerősebb, hisz tényleg kifejezetten nagy mélysége van a cselekménynek, illetve a történetnek is. Nem a könnyebb élmények közé tartozik, de mindenképp azok közé, miket át kell élni, ha van rá mód, méghozzá moziban. Hisz lehet, hogy nem mindenki tudja, de ettől még tény, hogy ez a film értékes, igényes és profin megírt alkotás.

 

Értékelés:85%

 

Kedveld az oldalt a Facebookon is!

Szólj hozzá

premier thriller dráma 85% lélektani Cannes Penélope Cruz Javier Bardem Ricardo Darín Asghar Farhadi