2021. aug 23.

Új múlt - kritika

írta: Benny Bug
Új múlt - kritika

A jövőben a múlt a legerősebb drog

A múltban élni veszélyes lehet. Emlékeink biztonságot jelentő ölelésében hajlandóak vagyunk elhinni, hogy a körülöttünk lévő világ egykor más hely volt, a nosztalgia pedig majdnem mindent meg tud szépíteni. Életünkben azonban számtalan olyan döntést hozunk, ami jelentős ráhatással lesz a velünk később történő eseményekre. Ki ne akarna visszamenni a múltba, hogy akár egyetlen apró válasz, esetleg gesztus segítségével teljesen más irányba kormányozza életét?

A múltban ragadni azonban még veszélyesebb lehet. Mindent szebbnek látunk, de ha minduntalan a nosztalgia karjaiba menekülünk, elveszik a körülöttünk lévő jelen. Megszűnünk saját magunk lenni és minduntalan egy korábbi, tökéletesebb "verziónkhoz" hasonlítjuk magunkat, miközben az élet ugyanúgy zajlik a háttérben - csak éppen kimaradunk az egészből. Lisa Joy, a Westworld egy társalkotója első nagyjátékfilmjével támadja be a vásznat, miközben még gondolatébresztő dolgokon sem rest el-elidőzni.

Nick Bannister (Jackman) egy magánkopó, aki mások emlékeiből él. Nála bárki átélheti élete legédesebb vagy legmeghatározóbb momentumait, ha hajlandó a zsebébe nyúlni. Márpedig az emberek nem félnek a múltba menekülni egy olyan jövőben, ahol amerikai nagyvárosait víz árasztotta el, az emberek pedig éjszakai életmódra váltottak. Egy nap egy rejtélyes nő (Rebecca Ferguson) érkezik hozzá, aki alapjaiban forgatja fel a férfi világát. Később azonban a nő eltűnik, utána pedig csak egy rejtély marad, amit Bannister mindenáron fel akar göngyölíteni...

Az Új múlt tulajdonképpen egy neo-noir film. Napjainkban a műfaj nem éli reneszánszát, nemcsak vásznon, de még streaming-en sem éppen népszerű vendég. Sajnos az anyagi megtérülés sem garantált, pár éve nagyot bukott például a Szárnyas fejvadász 2049 is, az első pár nap adatai alapján pedig az Új múlt is orbitális anyagi zakó. Mégis jólesik nézni, ahogy 2021-ben egy film mer film lenni. A szó nagybetűs értelmében.

Mit is értek ezalatt? Joy rendezése nem egy filmes univerzum vagy franchise újabb eleme, de még csak nem is reboot/remake. Képes önállóan, a saját lábán megállni és nem is teszi ezt rosszul. Ábrázolt világképe ízlésesen, stílusosan fest a vásznon, miközben mégis visszafogott benyomást kelt. Egész Amerika egyfajta futurisztikus Velence-benyomását kelti, ez a különös világ azonban inkább egy stílusos díszlet, ami mozgásteret biztosít a színészeknek, mintsem tehetséges kockák által gyártott CGI-segítségével akarná kiölni abból a valódi alakításokat.

Hugh Jackman kétségkívül telitalálat a kiégett, helyét nem találó, ám mindeközben érző szívű magándetektív szerepében. Megvan hozzá benne a karizma és az a fajta manír, ami egy ilyen karakternek jól tudott állni, miközben személyiséget is kölcsönöz neki. Rebecca Ferguson tulajdonképpen a műfaj elengedhetetlen femme fatale-szereplője, ehhez (is) pedig tökéletes eszköztárral rendelkezik: egyszerre csábító, törékeny és végtelenül elragadó.

Sajnos a dialógusokat hallgatva néhol kényelmetlen érzésem támadt. Meglehetősen képeslapízűek és a tehetséges színészek szájába adott sablon-gondolatok nem mélyítek kellően az amúgy érdekfeszítő narratívát. A főhős állandó narrációja ugyanakkor stílusos elem és a mai filmes termésben nem gyakran alkalmazzák már, emiatt kellően üdítő és jóleső kikacsintás az Új múlt ezen oldschool-aspektusa is.

A film íve egy idő után kiszámíthatóvá válik és az egyes fordulatok sem okoznak túlzott meglepetést. Ennek ellenére tagadhatatlan, hogy a noir műfaj főbb jellemvonásain szépen, tisztelttudóan megy végig és még üresjárat sem szorult a játékidőbe. A magasabb korhatárt igazán bevállalhatták volna, mert a zsáner akkor üt igazán, ha mer igazán karcos és cinikus lenni, nem a PG-13 keretei között. Persze a hangulat ettől még adott, ezt nem tudja elvenni a néha kellemetlenül serényen dolgozó vágóolló sem.

 

Végszó:

 

Az Új múlt érdekfeszítő kísérlet. Relatív kevés akció van benne, ami a narratívának egyébként csak és kizárólag jót tett. Erőssége ugyanis nem ebben rejlik, hanem érdekfeszítően tálalt sci-fi világában, kiváló színészeiben és a neo-noir műfaja előtt való maximális tisztelgésben - ezen szempontokból márpedig erősen jóra vizsgázik. Megmarad közönségfilmnek, mégis tud mit mondani, technikai szempontból pedig nehéz volna belekötni, hisz szépen rendezett és fényképezett minden percében. Fentebb már említett gyengeségei miatt nem egy hibátlan mestermű, viszont mer szembemenni a mai trendek által diktált, egyre unalmasabbá váló sztenderdekkel, emiatt pedig a maga régisulis módján igenis kellemes felüdülést jelent.

 

 

 

HA TETSZETT A  CIKK ÉS A JÖVŐBEN SEM SZERETNÉL LEMARADNI A HASONLÓ DOLGOKRÓL, IRATKOZZ FEL YOUTUBE-CSATORNÁMRA ÉS NYOMJ EGY KEDVELÉST FACEBOOK-OLDALAMRA!

 

 

Szólj hozzá

premier sci-fi thriller dráma Hugh Jackman neo-noir Rebecca Ferguson Cliff Curtis Lisa Joy