2021. júl 12.

Fekete Özvegy - kritika

írta: Benny Bug
Fekete Özvegy - kritika

Natasha Romanoff budapesti bevetése

Natasha Romanoff, avagy Fekete Özvegy több mint 10 évvel ezelőtt mutatkozott be először a nagyvásznon, méghozzá a Vasember 2-ben. A karakter hamar tisztes népszerűségre tett szert, mégis rengeteget kellett várnunk arra, hogy a Marvel egy szólófilmet is bevállaljon a főszereplésével. A többször eltolt bemutató után azonban a visszaszámlálás véget ért: kiderül, mi történt anno Budapesten.

A történet valahol a Polgárháború és a Végtelen háború között játszódik. Natasha szökésben van, azonban múltja rövidesen utoléri. Nem tehet mást, egykori "családja" segítségét kell kérnie, hogy megoldhasson egy olyan összeesküvés-elméletet, melynek szálai mélyebbre nyúlnak, mint azt eredetileg képzelte volna...

A Marvel Moziverzum szólófilmjei általában ideálisak arra, hogy általuk egy adott karaktert jobban be tudjanak mutatni, amire egy-egy Bosszúállók-moziban természetesen nincs elegendő idő és lehetőség. A Végjáték eseményei miatt pedig biztosak lehetünk benne, hogy Scarlett Johansson utoljára bújt Natasha bőrébe - ez azonban nem jeleneti feltétlenül azt, hogy nem lesz több "Fekete Özvegy" a jövőben, érdemes figyelni az egy stáblista utáni jelenetre!

A mozit egyébként a jobb Marvel-szólófilmek közé lehet sorolni, több okból. Úgy éreztem, a stúdió végre mert egy kicsit változtatni a jól ismert, mára kicsit megfáradt formulán, ami az első három fázist jellemezte - jelenlegi alanyunk ugyanis a negyedik fázis nyitócíme mozis fronton. Kifejezetten meglepetést okozott a kezdés, ugyanis részletesebb betekintést kapunk Natasha gyerekkorába. Nem túlzás: úgy indul, mint egy amerikai indie-film. Mondanom sem kell, hogy ez mennyire nem megszokott - és üdítő - egy Marvel-mozi esetében.

Meglepő vagy sem: a készítők bőven hagytak időt a karakterek jellemének ábrázolására- természetesen ezt a műfaj keretei között érdemes érteni, tehát nem kapunk művészdrámákat megszégyenítő dolgokat, mindazonáltal a rendezői székben ülő Cate Shortland vette arra a fáradtságot, hogy két összecsapás között kicsikét a főbb szereplők érzelmi világával is foglalkozzon.

Ha pedig szóba került az akció: ekkora feszültséget ebben az moziverzumban legutoljára a 2014-es A tél katonája nézése közben éreztem. Nem kérdéses, hogy az alkotók leginkább a hidegháborús thrillerek és a kémfilmek világából merítettek ötletet. Az akció-szekvenciák a műfajhoz képest meglehetősen földhözragadtak: főhősnőnk sem rendelkezik hagyományos értelemben vett "szupererővel", így a legtöbb összecsapás inkább az intenzív közelharca szorítkozik.

Majd elfelejtettem: sajnos a cselekmény utolsó harmadához érve előtört a készítők "megalomán májkölbéj"-énje: itt már túlzásba viszik a rombolás-cunamit - pedig ha ebből nyesnek le egy keveset, a végeredmény sokkal dinamikusabb lehetett volna, miközben a film addig felvett arculatához is jobban illeszkedik. Az élvezhetőség rovására nem megy, ugyanakkor jelzi: jó film a Fekete özvegy, de messze nem hibátlan kategóriába esik.

Kétség sem férhet ahhoz, hogy ennyi szereplés után Scarlett Johansson kisujjában van a karakter, tudja mit kell tennie. Annál nagyobb meglepetés, hogy a műsort igazából a mindig kiváló Florence Pugh és a mindig szerethető - plusz ezúttal kifejezetten vicces- David Harbour lopja el. Komolyan, nélkülük sokkal-sokkal kevesebb lenne a film!

 

Végszó:

 

A Fekete özvegy végre elmeséli nekünk, mi is történt anno Budapesten. Persze a helyszínek nem korlátozódnak kis hazánkra: országokon átívelő, komor hangulatú kémtörténetet kapunk egy Marvel-filmbe ágyazva. Mindenképp meg kell említenem, hogy a stúdió kevés filmje bánik ennyire jól a humorral: csak akkor van jelen, ha a cselekmény szükségét érzi, nem akarnak minden karakterből két lábon járó bohócot csinálni. A főgonosz Taskmaster ugyanakkor inkább eszköz a cél felé vezető úton, egy két lábon járó terminátor. Mindent összevetve azonban a Fekete özvegy egy jó érzékkel megrendezett, feszült film lett: búcsú a régi generációtól, egyúttal valami új felvezetése. Bizony jól áll a Marvel-nek, hogy kicsikét ki mert lépni saját, évek alatt gondosan felépített komfortzónájából.

 

 

 

HA TETSZETT A VIDEO /  CIKK ÉS A JÖVŐBEN SEM SZERETNÉL LEMARADNI A HASONLÓ DOLGOKRÓL, IRATKOZZ FEL YOUTUBE-CSATORNÁMRA ÉS NYOMJ EGY KEDVELÉST FACEBOOK-OLDALAMRA!

 

 

Szólj hozzá

premier sci-fi akció thriller dráma Marvel Scarlett Johansson Rachel Weisz Olga Kurylenko Cate Shortland William Hurt David Harbour Florence Pugh