2021. feb 07.

Árva Brooklyn - kritika

írta: Benny Bug
Árva Brooklyn - kritika

Vajon ki lehet Bruce Willis gyilkosa?

 

Lionel Essrog (Edward Norton) számára nem sok babér termett volna árvaként, ám mindez megváltozott, amikor több társával együtt megváltást nyert. Legalábbis számukra annak tűnt, mikor Frank Minna magánnyomozó (Bruce Willis) kihozta őket az árvaházból és állandó, ámde veszélyes munkát ajánlott nekik. Egy átlagosnak induló nap azonban nem várt módon ért véget, Minna pedig holtan végezte. Lionel azonban eltökéli, hogy mindenáron kinyomozza a gyilkos személyét, ebben pedig nem akadályozhatja meg sem a New Yorki alvilág, sem Tourette-szindrómája.

Edward Norton második rendezése (az első a 2000-es Ég velünk!) Jonathan Lethem azonos című neo-noir regényén alapul. Laza adaptációról van szó, ugyanis leginkább csak az alapcselekmény és a főbb szereplők jelleme mutat pontos egyezést, egyébként pedig Norton vette a bátorságot, hogy saját szájíze szerint alakítsa a dolgok alakulását, sőt még a cselekményt is áthelyezte napjainkból az ötvenes évekbe. A bravúr az egészben pedig az, hogy így is sikerült megőrizni az alapmű szellemiségét és hangulatát!

Az Árva Brooklyn meglepően hosszú és terjengős élmény: nagyjából 140 percig tart. A sok behozott szál és az egyre összetettebbé való nyomozás egy kicsit nehéz falat lehet annak, aki csak egy kis kikapcsolódás miatt ülne le elé, ugyanakkor ez a fajta stílus remekül átadja a főszereplő jellemének kaotikusságát, ahogy gyakorlatilag egymaga néz szembe egy egész várossal, miközben megpróbálja kideríteni az igazságot.

A lassú sodrású cselekményvezetés, a szép és letisztult képi világ remekül idézi fel az ’50-es évek Brooklyn-ját, ami teljes egészében megelevenedik a néző szeme előtt. Norton célja nem az volt, hogy akciófilmet faragjon az eredetileg is komótos regényből, így aki adrenalinfröccsre vágyik, nagyon rossz helyen keresgél. Az Árva Brooklyn a nyomozás, karakterek és a kifogásolhatatlan vibe filmje, ami sajnos meg is látszott a bevételeken.

Amerikában nem is teljesített túl jól a mozikban, aminek az lett az eredménye, hogy hazánkban végül műsorra sem tűzték. Szomorú dolog ez, hisz ilyen sztárparádét látni egy oldschool nyomozós filmben minden esetben örömre ad okot, nagyvászon belemerülni ebbe a különleges világba pedig még többet dobott volna rajta.

Nem emlékszem, hogy túlzottan sok film foglalkozott volna a Tourette-szindrómával, úgyhogy mindenképp bátor lépés volt a készítőktől, hogy annak ábrázolása során sem fogták vissza magukat. De miről is van szó? Ismétlődő, akaratlan mozgások, amiket az érintett nem tud kontrollálni, esetenként pedig még hangadásokkal, vagy a helyzethez nem illő szavakkal is kiegészülhetnek a tünetek.

Az Árva Brooklyn tehát alapvetően egy nem mindennapi élményt kínál, Edward Norton pedig rendezőként és színészként egyaránt elképesztően jó teljesítményt nyújtott. Az, hogy a legutóbbi Oscar-során teljes egészében mellőzték a filmet, számomra érthetetlen dolog. Pedig van itt még nekünk egy mindig remek Willem Dafoe, egy ezúttal meglepően hiteles Alec Baldwin, valamint…

 Na igen, Bruce Willis. Komolyan mondom, nem értem ezt az embert. Sokadszorra sem. Szerepel vagy 10 percet, de remekük játszik – ilyenkor pedig felmerül bennem, hogy miért tette azt a karrierjével az utóbbi években, amit? Ha egyszer ilyen filmekben is játszhatna, ilyen színészek társaságában, akkor miért elégszik meg a gagyival, mikor sokkal-sokkal többre képes?

 

Végszó:

 

Az Árva Brooklyn úgy tud méltó adaptációja lenni a regénynek, hogy közben még idősíkot is mer változtatni és nagyon szabadon értelmezni az írott verziót. Norton második rendezése azok számára is tartogat meglepetéseket, akik már olvasták Essrog kalandját, a csavaros noir-ok kedvelői pedig nyugodt szívvel izzítsák be az HBO Go-t, ha már egyszer a magyar forgalmazók nem kérték a filmből. Késő bánat már, de milyen rosszul tették!

 

Értékelés: 8.5 pont

 

 

 

 

Ha tetszett a cikk és a jövőben sem szeretnél lemaradni a hasonló dolgokról, iratkozz fel YouTube-csatornámra és nyomj egy kedvelést Facebook-oldalamra!

 

 

Szólj hozzá

krimi dráma 85% Edward Norton Bruce Willis Alec Baldwin neo-noir Willem Dafoe