Pieces of a Woman - kritika
Az üresség fogságában
Mundruczó Kornél azon kevés magyar rendezők egyike, akit már nemzetközi szinten is elismernek. A Fehér isten bemutatása óta eltelt időben azonban nem követte a megszokott utat, és állt be középszerű, lelketlen Hollywoodi tucatfilmek rendezői székébe. Nem, ő továbbra is hazai keretek között gondolkodott. Nem akart kivételt tenni ezzel a filmjével sem, ugyanis az ötlettel először a Nemzeti Filmalapnál kopogtatott.
Képzeljük egy kicsit magunkat az ottaniak helyébe! Mit teszel, ha hazánk egyik legismertebb rendezője kopogtat be hozzád legújabb filmtervével? Egy olyan filmtervvel, aminek alapjait ráadásul a valóság írta, ugyanis Mundruczó és a forgatókönyvet jegyző Wéber Kata egy olyan témát akartak filmre vinni, ami személyes történetükön alapul. A: Elfogadod és nem győzöl hálálkodni. B: Elutasítod, mert kérem szépen emberek, ez azért mégsem Pappa Pia vagy Pesti balhé!
Mi volt a válasz? Hát természetesen a B nyert, sajnos. Azonban azt szokták mondani, hogy innen szép nyerni – így is lett. A tervet a Netflix karolta fel, főszerepre két olyan remek színészt nyertek meg, mint Vanessa Kirby és Shia LaBeouf. Az executive produceri pozíciót pedig minden idők egyik legjobb rendezője, Martin Scorsese foglalhatta el. Aztán jött a Velencei filmfesztivál, Vanessa Kirby pedig megkapta a Legjobb színésznő díját, s már ekkor Oscar-esélyekről kezdtek el pusmogni.
Tulajdonképpen mi a film története, amiről korábban már említettem, hogy személyes gyökere is van? Adott egy férfi és nő, akik első gyermeküket várják. A nő mindenképp az otthonszülést preferálja. Egy darabig jól mennek a dolgok, azonban gyermekük sajnos születése után pár perccel meghal. A Pieces of a Woman tehát annak a története, hogyan birkózik meg egy nő a felfoghatatlannal.
A részletek filmjéről van szó. Az első fél óra, ha lehet ilyet mondani, ott van minden idők legzseniálisabb kezdései között. Annyira alapos és kiváló érzékkel rendezett, amire csak az igazán nagyok képesek. Ilyen részletességgel bemutatni egy szülés folyamatát rendkívül nagy bátorságra vall, miközben a fókusz végig a karakterek érzelmeire van helyezve.
Kimondom őszintén: semmi nem borított meg ennyire már nagyon régóta. Ehhez pedig nem kellettek nagy szavak, elég volt az eseményeket a maguk kendőzetlenül őszinte mivoltában tálalni. Pont ez kellett ahhoz, hogy görcsbe ránduljon a néző gyomra és úgy érezze, benne is meghalt egy kicsit valami. Aztán jön az üresség. Az alkotás további része ugyanis a feldolgozás folyamatáról szól, ami soha nem egyszerű. Mi több, pokoli nehéz. Mindegyik karakter máshogy reagál a történtekre és máshogy próbálja meg túltenni magát rajta.
A Pieces of a Woman egy nagyon lassan építkező dráma. Természetesen a Vanessa Kirby által mesterien játszott Martha karaktere van a középpontban. A többi szereplőről is megtudunk ezt-azt, de a fókusz egyértelműen rajta van, amire már a cím is elég egyértelműen utal. Kicsit fura érzés azt mondani, hogy egy film annak ellenére szép, hogy mennyi tragédia és fájdalmasan szívfacsaró pillanat van benne. Itt mégis erről van szó.
A végére ugyanis helyére kerül minden és egy olyan univerzális üzenetet kapunk, amit talán érdemes lenne mindenkinek meghallgatnia. De nem csak meghallgatni, legalább annyira értelmezni is fontos volna. Függetlenül attól, hogy valaki nő, férfi, gyerek, idős vagy fiatal.
Külön öröm, hogy a film kiválóan megrendezett, remek színészi alakításokkal előadott. A már említett Vanessa Kirby karrierjének eddigi legnagyszerűbb alakítását hozza. Az Oscar-jelölésben már most biztos vagyok, pedig nehéz dolga volt, piszok nehéz. Ennyire zseniálisan játszani megannyi érzelemmel, nem sokan tudnak. A kiváló összképhez persze kellett például Shia LaBeouf és Ellen Burstyn is, akik ugyan végig a háttérben maradtak, de ennek így kellett lennie.
Végszóként annyit mondhatok: nézzétek meg! Persze csak akkor, ha nem féltek kinézni a „dobozból” és nem ijedtek meg, ha néha a dolgok mögé láttok. Amit ott találtok, az nem szép, mi több: nagyon felkavaró. Mégsem érdemes úgy tenni, mintha ezek a dolgok nem léteznének, mert sajnos világunk részét képezik. A Pieces of a Woman tökéletes példája annak, hogy a filmnyelv gyönyörű nyelvén mindenről lehet beszélni, tabuk nélkül és őszintén. Nehéz és megrázó minden pillanata, de annál fontosabb, hogy halljuk meg, mit akar mondani nekünk. Széttiporja a lelked, de közben mégis különleges, felejthetetlen élmény marad. Köszönöm. 10/9
Ha tetszett a video/cikk és a jövőben sem szeretnél lemaradni a hasonló dolgokról, iratkozz fel YouTube-csatornámra és nyomj egy kedvelést Facebook-oldalamra!