2021. júl 11.

A fészek - kritika

írta: Benny Bug
A fészek - kritika

A családi egység fájdalmas széthullása

Sean Durkin első rendezése, a Martha Marcy May Marlene nem kavart nagy port az áltagnézők körében, egy szűk réteg azonban azóta is kultfilmként tiszteli. A szektából megszökött lány története nem utolsósorban végleg felírta az Álomgyár térképére Elisabeth Olsen nevét, aki azóta is kedvelt és foglalkoztatott színésznő. Durkin nem siette el második nagyjátékfilmjének elkészítését, a tavalyi Sundance-fesztiválon debütált A fészek pedig egy dologban mindenképp illeszkedik direktorunk életművébe: rétegfilm a javából.

A történet főszereplője Rory (Jude Law). A vállalkozó új üzleti lehetőségek reményében családjával Amerikából Angliába teszi át székhelyét. Míg a kölykök látszólag zökkenőmentesen beilleszkednek, addig a feleség (Carrie Coon) nagyon nem találja helyét. A hatalmas udvarházon belül hamar feszültség lesz úrrá, miközben a múlt rég eltemetettnek látszó sérelmei is lassacskán felszínre kerülnek...

Legyünk őszinték: A fészek nem az a film, amit bármelyik forgalmazó nagy bátorsággal küld mozikba. Minőségtől függetlenül tény, hogy nincsenek benne nagy akciójelenetek, fél Hollywood sem teszi tiszteletét benne. Hiába szerette a sajtó, világszinten nem tudta visszahozni a költségvetése összegét, ennek tudatában pedig örömteli tud lenni a hír, hogy május vége óta a hazai mozik vásznain is futott egy kört.

A fészek egy pszichothrillerbe oltott dráma, a cselekmény során egy család módszeres és fájdalmas széthullásának lehetünk szem és fültanúi. A film kevés helyszínen forgott és leginkább dialógusokra támaszkodik, miközben a letisztult vizualitás és a néző figyelmét végig fenntartó történetvezetés is tisztán jelzi: ez a történet épp úgy lett elmondva, ahogy azt eredetileg el akarták mondani.

Lassú és léleksanyargató élmény A fészek: amennyiben egy lazább, könnyedebb mozizást akarsz beiktatni, ne erre keresgélj. Komoly, megalapozott dráma zajlik itt, amihez természetesen elengedhetetlenek a jól megírt karakterek és a köztük lévő viszonyrendszer összetett ábrázolásmódja. Bizonyos szinten a négyfős família mindegyik megismerhetjük, a film fókusza azonban kétséget kizáróan a családfő és annak kedvese körül forog.

Súlyos témák kerülnek elő, a film azonban ad annyi szabadságot a nézőnek, hogy a végkövetkeztetést maga vonja le: szájbarágásra sem szükség, sem idő nincsen. Vajon meddig bírja egy házasság azt, ha a legfontosabb dolgokban nem közösen döntenek a felek? Tényleg a jó szándék a legfontosabb, még akkor is, ha ez sokszor szomorúságot hoz szeretteink életébe? A munka és a pénz hajszolása valóban előrevalóbb egy boldog és stabil egyensúlyon alapuló család fenntartásánál?

A fentebb említett témák mind terítékre kerülnek, A fészek azonban nem akar pozitív képet festeni ezek legtöbbjéről: a maga szomorúságával inkább megmarad a realitás talaján, ahogy lezárás sem ad giccsbe hajló happy end-et, ugyanakkor mégis utal arra: mindenhonnan van visszaút, ha olyan emberek vesznek körül, akik számára fontos vagy. Ugyanakkor jogosan következik a kérdés: vajon tényleg nincs már késő ahhoz, hogy az összes seb begyógyuljon?

Jude Law az a színész, aki egyszerűen nem tud rosszul játszani. Megtalálhatja ugyan egy-egy gyengébb forgatókönyv vagy bénább film, de ő mindig a legtöbbet hozza ki magából. Hát még akkor, amikor ennyire erős alkotásban bizonyíthat: Law alakítása kikezdhetetlen és egyúttal karrierjének egyik legjobbja - pedig mint említettem, soha nem megy egy bizonyos (elég magas) szint alá. Nagy öröm, hogy a feleség szerepében Carrie Coon is lélegzetelállító alakítást nyújt, így ezáltal a színésznő még több ígéretes projekt felé találhat utat általa.

 

Végszó:

 

A fészek rendkívül összetett és sokrétű film. Borongós, komor hangulata helyenként már-már a thriller műfaját karcolgatja, mindeközben pedig elsőosztályúan megírt, emberi dráma zajlik a vásznon, amit a szó szerint tökéletes színészi alakítások tesznek igazán emlékezetessé. Nagyon súlyos dolgokról mesél nekünk és sokan nem lesznek elragadtatva attól, amit itt "hallanak", azonban amennyiben meg tudsz birkózni a film által nyújtott lelki terrorral, akkor eme családi fészek vélhetően még a vetítés után jó darabig veled fog maradni. 

 

 

HA TETSZETT A  CIKK ÉS A JÖVŐBEN SEM SZERETNÉL LEMARADNI A HASONLÓ DOLGOKRÓL, IRATKOZZ FEL YOUTUBE-CSATORNÁMRA ÉS NYOMJ EGY KEDVELÉST FACEBOOK-OLDALAMRA!

 

 

 

Szólj hozzá

premier dráma pszichológiai Jude Law Sean Durkin Carrie Coon